We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Je las onze review en je besloot om Dark Souls 3 te kopen? Goed idee! Zo moeilijk kan het niet zijn, toch? Maar al snel merk je dat we niet overdreven. Zelfs de eerste paar vijanden vormen al een serieuze hindernis en je raakt er maar niet aan voorbij. Wat nu gedaan? Geen paniek! Met onze 5 tips voor de beginnende Dark Souls-avonturier kom je al een heel eind.

Tip #1: It’s not retreating, it’s strategically advancing in the opposite direction

Een van de grootste fouten die we allemaal maken in het begin van onze Dark Souls carrière is te lang op vijanden blijven slaan.

Ten eerste is dat een slecht idee omdat je hun combo’s doorgaans niet kan tegenhouden. Als je hun eerste slag met succes onderbreekt, zal de tweede toch onmiddellijk volgen. Aanvallen is dus niet de beste verdediging in dit spel! Een of twee keer uithalen en dan snel maken dat je weg bent, werkt veel efficiënter.

dark-souls-3-stamina

Leroooooy Jenkins!

Ten tweede is je hoeveelheid stamina beperkt. Dat groene balkje onder je healthbar dient zowel voor aanvallen als blocken en dodgen. Speel dus conservatief. Sla toe wanneer je een opening ziet, maar hou genoeg stamina in reserve om ook te dodgen wanneer dat nodig is!

Tip #2: Estus Flask Juggle

Je begint de game met 3 gele Estus Flasks die je health bijvullen en 1 blauwe Ashen Estus Flask die je FP bijvult (dat is de blauwe balk welke je gebruikt voor magie en speciale aanvallen). Kort na de eerste boss vind je de Firelink Shrine en daar kan je een babbeltje slaan met je smid Andre. Hij laat je toe om de 4 flasks in je rugzak te herverdelen. Indien je moeilijkheden hebt in het begin van de game, kan het aan te raden zijn om met 4 Estus en 0 Ashen Flasks op pad te gaan. Die ene flask kan een wereld van verschil betekenen!

Dark-Souls-3-Firelink-Shrine-04

Een beer van een kerel die Andre, maar met een klein hartje hoor!

Met Estus Shards, waarvan je de eerste vindt op de Highwall of Lothric, kan je de hoeveelheid flasks in je rugzak vermeerderen. Aarzel dus niet om meteen naar de smid te gaan wanneer je er eentje vindt!

Tip #3: Nope!

Als gamers zijn wij getraind in het “everything must die” mantra. Maar Dark Souls heeft er een handje van weg om vijanden op je pad te zetten die je nog niet aankan. Leren welke gevechten je moet aangaan en welke je kan omzeilen is dus een waardevolle skill in dit universum. Je kan altijd later, met een hogere level en betere wapens, terugkeren om die lastige tegenstander te verslaan.

Trouwens wist je dat de meeste vijanden je niet lang achtervolgen wanneer je hen voorbij sprint? Vooral in gebieden die je al eens eerder verkend hebt, kan dit handig zijn om jezelf nodeloze gevechten te besparen.

Helemaal zelfmoord is een groepje vijanden aanvallen. Gebruik liever throwing knives om één voor één  de vijanden naar je toe te lokken en zo hun rangen wat uit te dunnen. Dark Souls 3 is al moeilijk genoeg, ga het niet nog erger maken door je in een groep monsters te mengen!

dark-souls-iii-dragon

Euh….nope!

Tip #4: Check your receipt

Dark Souls 3 is moeilijk, zeer moeilijk. Maar het spel is niet helemaal harteloos. Check geregeld je inventory en lees waarvoor je items dienen. Zit je in een moeilijk gevecht tegen vijanden die je vergiftigen? De kans is groot dat je vlak voordien wat purple moss clump hebt opgeraapt. Moeilijke vuurvijand? Waarschijnlijk heb je red bug pellets in je rugzak.

Items als deze kunnen de kansen in een gevecht net ietsje meer in jouw voordeel kantelen. Wees ook niet bang om ze te gebruiken. Je kan ze immers bijkopen bij de Shrine Maiden in de Firelink Shrine.

dark souls 3 item

Geen idee wat dit doet, maar het gaat vast en zeker straks van pas komen!

Tip #5: Beam me up Scotty

Bonfires zijn je beste vriend in Dark Souls 3. Het zijn de eerste dingen die je in elke area moet proberen te vinden. Niet alleen is een bonfire de plek bij uitstek om even letterlijk en figuurlijk op adem te komen, ze geneest je ook en zorgt ervoor dat je weer met gevulde flasks ertegen aan kan gaan. Alle vijanden respawnen wel zodra je rust aan een bonfire, maar dat nemen we er graag bij.

Misschien nog belangrijker is dat de bonfires je toelaten om terug naar de Firelink Shrine te gaan en je kostbare souls om te zetten in levels! In het begin van het spel moet je dit zo vaak mogelijk proberen te doen. Wanneer je doodgaat heb je immers maar één kans om je souls terug te halen. Slaag je daar niet in, zijn ze onherroepelijk verloren. Neem daarom geen nodeloze risico’s. Te ver van een bonfire? Gebruik dan een homeward bone. Dit zal je onmiddellijk naar een bonfire brengen of rechtstreeks naar de Firelink Shrine teleporteren.

Steeds een kleine oase in een zee van ellende die bonfires...

Steeds een kleine oase in een zee van ellende die bonfires…

Ziezo onze 5 tips voor de beginnende unkindled. Zelfs met deze kennis aan boord zal Dark Souls 3 nog altijd geen lachertje zijn! Maar we hopen toch dat dit jullie helpt om dit pareltje van een game op de knieën te krijgen.

Zijn wij dingen vergeten? Zelf nog goeie tips? Laat ze horen in de comments!

No more articles
Meer in Featured, PC, PS4, Specials, Xbox One
Uncharted 4
UNBOXING: Uncharted 4 special edition and the Libertalia collector’s edition

Sluiten