We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Je kan onmogelijk een hardcore gamer zijn en niet weten wat DOOM is. Ook al ben je nog maar 15 en is de game van ver voor jouw tijd, dan nog is er geen enkel excuus! Het spel is namelijk een begrip in onze wereld en wordt niet voor niets de grootvader van het First Person Shooter genre genoemd. 12 Jaar hebben moeten wachten op een sequel en nu het bijna zo ver is, vind ik het mijn plicht om jullie een geschiedenisles te geven. So sit down, shut up and pay attention…

In den beginne…

…was er id software, een klein software bedrijfje in 1991 opgericht in Texas door 4 pioniers: John Carmack, John Romero, Tom Hall en Adrian Carmack. Samen ontwikkelden zij nieuwe 3D technologieën voor videogames die al snel hun vruchten zouden afwerpen met Wolfenstein 3D in 1992. De eerste échte FPS. Als B.J. Blazkowicz nam jij het op tegen de Nazi-oorlogsmachine. Je beleefde de hele game door de ogen van het hoofdpersonage, dus in eerste persoon. Met dit spel legde id software niet alleen het perspectief vast, maar tekende zij ook de basis voor heel wat game-mechanics die we nog voor lange tijd in FPS games zouden terugvinden. Het gebruik van healthpacks bijvoorbeeld om levensenergie te herstellen of armor voor extra bescherming. Korte doolhof-achtige levels met secrets en bossbattles op het einde kennen we ook van Wolfenstein. Het werd een kaskraker en de game kreeg terecht verscheidene prijzen voor de techniek en het design.

wolfenstein3d

Je gaat het niet geloven maar Wolfenstein 3D had cutting-edge grafics in 1992.

From hell they came

Toch zou de doorbraak van id software pas het jaar nadien gebeuren toen ze de lessen die ze geleerd hadden uit Wolfenstein gebruikten om een geheel nieuwe game te maken: DOOM. In dit spel speelde je een naamloze ruimtemarinier gestationeerd op Mars waar de UAC, een mega-conglomeraat, proeven deed om voorwerpen tussen de 2 manen van Mars (Phobos en Deimos) te teleporteren. Uiteraard loopt dat mis, Deimos wordt verzwolgen en uit de ontstane portal komen demonen uit de hel! Al snel ben jij de laatste overlevende en heb je geen andere keuze dan je een weg te banen doorheen dit hellegebroed en hun plannen om de aarde aan te vallen te dwarsbomen.

Doom_boxart

De boxart van DOOM is net zo iconisch geworden als de game zelf.

DOOM was immens succesvol en bereikte, al naargelang de bron die je raadpleegt, 15 à 20 miljoen spelers (met een releasemodel overigens dat we vandaag als “episodic” zouden omschrijven). Het is zonder discussie een van de meest invloedrijke games allertijden en met DOOM wist id software op zijn eentje een genre uit de grond te stampen dat tot op vandaag een van de meest succesvolle genres is. Denk maar aan mega-franchises als Call of Duty, Battlefield, Killzone, Counterstrike, Half-Life, Team Fortress, Far Cry en zovele andere.

Geitenwollensokkenhippies

DOOM II 1994

DOOM II nam alles van zijn voorganger and crancked it up to 11!

DOOM was nochtans niet zonder controverse. De gewelddadige grafics en de satanische symbolen die veelvuldig in de game aanwezig waren, zorgden ervoor dat de game “mass murder simulator” werd genoemd en in de vuurlinie kwam van ettelijke al dan niet religieuze organisaties.

Dat hield id echter niet tegen en in 1994 kwam de sequel DOOM II: Hell on Earth uit. De game brak niet zoveel potten als de eerste. Echt grote technische vernieuwingen waren er niet. Eerder maakte het spel gebruik van meer geheugen om grotere doolhoflevels te genereren met meer secrets en meer monsters. DOOM II zag het levenslicht op PC DOS maar was wederom een enorm verkoopsucces en werd daarom ook overgezet naar zowat alles met een scherm tot zelfs de Gameboy toe in 2002!

Tot slot zou in 1995 The Ultimate DOOM uitkomen: een ge-upgrade versie van de originele game met een extra 4e hoofdstuk “Thy flesh consumed”. Hoewel dit voorlopig de laatste officiële DOOM game was, zou de franchise doorheen de jaren verschillende spin-offs krijgen zoals DOOM64 in 1997 voor de Nintendo 64 of in 2005 een RPG ontwikkeld voor mobiele platformen onder de naam DOOM RPG. Ook comics, novels en allerhande merchandising kon natuurlijk niet uitblijven en uiteindelijk zou er zelfs een vreselijk slechte film gemaakt worden met Dwayne “The Rock” Johnson in 2005. Alleen kijken als je in de mood bent voor een oerslechte B-film zou ik zeggen!

doom movie

De DOOM film uit 2005 was best huiveringwekkend, maar niet om de juiste redenen…

Desalniettemin blijven de originele DOOM games tot op vandaag relevant. Zo zijn ze nog steeds populair voor speedruns, modders (check BRUTAL DOOM bijvoorbeeld) en hackers.

De schaal van Richter

Id software had echter ondertussen zijn zinnen op een andere franchise gezet en maakte in 1996 Quake. Hoewel die game technisch heel wat verbeteringen bracht ten opzichte van zijn neefje DOOM, vooral wat de gebruikte 3D modellen betrof, was het verhaal quasi identiek. Opnieuw diende een invasie gestopt te worden en ook deze keer stond je er als een soort super-ruimte marinier alleen voor. Maar in alle eerlijk was niemand echt geïnteresseerd in het verhaal, zolang we maar konden schieten vonden we het allemaal prima in die tijd.

Toch wist ook Quake een blijvende indruk na te laten op het FPS-landschap. Immers DOOM had al voorzichtige eerste stapjes gezet in netwerk-multiplayer, Quake ging hier veel verder in en bracht online fragfestijnen naar de massa. Een groot deel van de aantrekkingskracht kwam van de onrealtische, maar coole bewegingen die de speler in Quake kon maken om door de spelwereld te navigeren. Bunnyhopping, strafing, rocketjumping…je ziet ze her en der nog in titels van vandaag, maar ze vonden allen hun oorsprong in Quake.

Mars revisited

Je hebt in dit stuk tekst 3 franchises zien voorbij komen die alle drie een grote bijdrage hebben geleverd tot het FPS genre zoals we het nu kennen. Tot op vandaag zijn deze franchises ook nog alive and kicking. Wolfenstein kreeg recent nog een nieuwe titel Wolfenstein The New Order die ik trouwens iedereen warm kan aanbevelen om te spelen. Van Quake hebben we niks meer gehoord sinds Quake IV in 2005, maar Quake Live wordt nog steeds druk gespeeld (al was die game tot voor kort gratis) en jaarlijks is er QuakeCon, dus Quake is zeker niet dood! DOOM echter heeft wat liggen slapen sinds DOOM 3 in 2004.

Hoewel reviews overtuigend positief waren, heb ik toch altijd het gevoel gehad dat het grote publiek de game minder goed ontving. Niet dat DOOM 3 slecht was, verre van! Ik speelde met veel plezier de game uit en als ik de tijd vind ga ik hem nog eens doorlopen alvorens de nieuwe te starten. Maar het FPS landschap was tussen 1993 en 2004 aardig veranderd en DOOM was blijven stilstaan.

Doom3

In DOOM 3 moesten we niet langer onze verbeelding gebruiken om de sprites tot leven te brengen…euh…down boy?

In 1997 bijvoorbeeld wist GoldenEye het genre te vernieuwen en deed dit met verve op een console nota bene. In 1998 kwam Half-Life uit die de level-structuur achterwege liet en een groots uitgesponnen avontuur voorschotelde met een diepgaand verhaal. In 2001 nam Red Faction heel wat ideeën over van Half-Life maar voegde daar omgevingen aan toe die je volledig aan gort kon schieten. Halo: Combat Evolved vernieuwde in 2002 de wereld van het FPS genre met slimmere A.I., een sterke protagonist en geheel nieuwe game-mechanics als regenerende healthbalkjes die ervoor zorgden dat je niet na elk gevecht de hele level moest omploegen op zoek naar health. Datzelfde jaar lanceerde zelfs Half-Life 2 die opnieuw het genre verder wist te vernieuwen met knap geïmplementeerde physics en nog straffere A.I.!

rage-combat

In 2011 bracht id software ook nog RAGE uit, een old skool shooter die in veel opzichten aanvoelde als een spirituele opvolger van DOOM en Wolfenstein.

Wat dat betreft bleef DOOM 3 wat te erg steken in het verleden met nog steeds een lineaire levelstructuur en erg voorspelbare AI. Het feit dat je in het jaar 2145 geen lamp op je wapens had, maar steeds moest wisselen tussen je zaklamp en je wapen werd alom geridiculiseerd. Het gaf zelfs aanleiding tot de duct tape mod! DOOM 3 maakte dus geen beste beurt. Een verbeterde versie van de game in 2004 onder de naam BFG Edition (een acronym dat je wel vaker ziet in id software games en niks anders betekent dan Big Fucking Gun) kon daar weinig aan verhelpen.

DOOM 4

Maar zelfs de iets mindere DOOM 3 kan ons niet weerhouden om laaiend enthousiast te worden wanneer er een nieuwe telg in deze legendarische reeks wordt aangekondigd! Ik bedoel komààn…hebben jullie de trailers gezien…daaayyyyuuummmm! Niet alleen zien de grafisc er weer uitermate gelikt uit, iets wat we van id software wel gewoon zijn, de gore is helemaal terug en sterker dan ooit! De wapens, de vijanden, alles voelt als een hommage aan het origineel en een uitnodiging naar de oude rotten onder ons om het allemaal weer opnieuw te beleven!

Het zien van de multiplayer beelden deed mij watertanden! Ik zou voorzichtig durven beweren dat het uitziet als een mengeling van DOOM (euh…duh), Quake en misschien een beetje Halo 2 en 3 en dat klinkt als een combo waar ik zeker en vast voor open sta! Daarbovenop kan je toch niet anders dan kinderlijk enthousiast zitten joelen wanneer je ziet dat je een demon kan summonen die gewoon de kop van de tegenstanders afbijt! Bring it on!

DOOM wordt uitgegeven door Bethesda en zal verschijnen op 13 mei 2016 (niet toevallig een vrijdag de 13e overigens). Om ons alvast warm te maken zal er een closed beta zijn voor zij die pre-orderden of een code hebben gekregen bij Wolfenstein The New Order. Deze zal doorgaan van 1/4 tot en met 4/4. Nadien zal er ook nog een open beta volgen waarin iedereen kan deelnemen.

Ondergetekende is van de partij voor de closed beta en zal jullie met plezier een rocket tussen de ogen mikken! Check dus geregeld Gamesnack.be want we houden deze game met pretoogjes in de gaten en brengen jullie op de hoogte van alles wat wij te weten komen, inclusief een uitgebreide preview na het closed beta weekend!

 

  • http://creativecircle.be Jef

    Ik vind dat de multiplayer wel wat weg heeft van Unreal Tournament. Zeker niet slecht 🙂
    Hopelijk gaat DOOM zoals het vorige deel niet enkel moeten hebben van de graphics.

    • Vinchucca

      Over unreal gesproken daar komt er binnenkort ook een nieuwe van. Je kan hier alvast gratis de alpha-build downloaden en spelen: https://www.unrealtournament.com/

No more articles
Meer in Featured, Media, PC, PS4, Screenshots, Specials, Trailers, Xbox One
Dark Souls 3
Dark Souls 3 draait 60 fps op PC

Sluiten