We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Iedere week wordt in deze special één minder bekende game in de kijker geplaatst. Deze underdog wordt van wat informatie voorzien, als het ware een kleine review. Deze week halen we ons hartje op met:  Dear Esther.

Geschiedenis

Dear Esther zag voor het eerst het daglicht in 2008, toen het gereleased werd als Source Engine mod. Deze game werd echter hermaakt en gereleased op de meest toepasselijke datum mogelijk voor deze titel: 14 februari 2012. Thechineseroom werd gesteund door IndieFund en Dear Esther werd zo’n succes dat deze terug kon betaald worden.

Developer

Thechineseroom is een indie developer die enkel First Person games maakt. Dear Esther is hun eerste game, maar ze werken intussen samen met Frictional Games aan een 2de Amnesia. Hun filosofie is dat de beste manier om over games te leren, ze te maken is. Vandaar dat ze samenwerken met the University of Portsmouth.

GameSnackBE-Dear-Esther-Screenshot-01

Verhaal & gameplay

Je kan spreken van een liefdesverhaal. De speler krijgt tijdens het verkennen van het eiland fragmenten uit brieven aan Esther voorgelezen. Wie de brieven voorleest en wie Esther is, is vrijwel niet bekend, maar vermoedelijk is de verteller de man van de overleden Esther.

Deze game heeft geen gameplay zoals we die gewoon zijn. We krijgen niet één of ander wapen in onze handen gestopt en hebben niet echt een doel. Je krijgt een eiland voor jou alleen en enkel met een zaklamp op zak mag je deze gaan verkennen. Naar gelang je in de omgeving vordert, krijg je telkens fragmenten te horen van een verteller. Dit alles lijkt saai te zijn, maar je wordt gewoon tegen je scherm gezogen.

A deserted island… a lost man… memories of a fatal crash… a book written by a dying explorer.

No more articles
Meer in Specials
Gamer interview: Snacker Jef

Sluiten