We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoe kan je weten waar je heen gaat zonder te weten waar je vandaan komt? Dit is waarschijnlijk een vraag die je eerder van je leerkracht geschiedenis verwacht dan van een videogame fanaat, toch is deze vraag ook op ons favorite medium van toepassing. De eerste spelconsole werd in 1973 gereleased en in de laatste 40 jaar zijn er dus ook tal van zaken gebeurd in deze industrie. Consoles zijn gekomen en gegaan, genres werden gecreëerd en franchises werden geboren. In de Game Origins artikel serie wil ik een blik terug werpen op de oorsprong van enkele van deze series. Gezien ikzelf een gepassioneerd JRPG fanaat ben bestaat er geen betere serie dan Final Fantasy om mee te beginnen. Dus: zet je nostalgie bril op en zet je verstand in 8 bit modus want daar gaan we.

FF cart

Een laatste kans

Het is haast niet te geloven dat één der titanen van de gaming industrie bijna 1987 niet had overleefd, toch is dit de situatie waar onze blik terug bij begint. Square ( welk later versmolt met Enix om de alom gekende Square Enix te vormen ) zat in slechte papieren en stond aan de rand van een faillissement. Zelf de redelijke verkoop van eerdere NES games zoals Rad Racer en 3D World Runner kon hen hier niet van weerhouden. Er was nog net genoeg geld voor één spel en Hironobu Sakaguchi, Director of planning and development voor square op dat moment, kreeg de immense taak om een spel te maken dat het bedrijf zou kunnen redden. Toen hem gevraagd werd wat hij zou willen maken zei hij dat hij liever een verhaal wou vertellen en gezien hij er van overtuigd was dat dit zijn laatste project zou worden noemde hij het verhaal: Final Fantasy.

Een fantasie werd geboren

Fantasy zag het levenslicht op 18 september 1987 slecht 2 dagen voor de release van Phantasy Star voor de Sega Master System. De Europese en Amerikaanse gamers zouden nog 3 jaar moeten wachten tot 12 Juli 1990 om dit avontuur te beleven. Net als andere rolspellen van die tijd zoals Dragon Quest, Legend Of Zelda en Ultima had Final Fantasy een gigantische spelwereld en een interessant verhaal om te vertellen. De speler kreeg de controle over de 4 warriors of light en in je queste om de wereld te redden moet je het opnemen tegen de 4 fiends: Lich, Kary, Kraken en Tiamat. Nadat je hen hebt verslagen blijkt echter dat er een nog groter gevaar de wereld bedrijgt want de fiends hebben namelijk Garland zijn lichaam gebruikt om Kaos te creëeren en hebben hem terug in de tijd gestuurd om de wereld te vernietigen. Het is dus nu jouw taak om de tijd om te keren en Kaos te verslaan. Hoewel het verhaal niet zo episch was als wat we later van Final fantasy gewoon zouden worden was het toch een intressante poging met meer diepgang dan we gewoon waren.

FF gameplay

laat het avontuur beginnen

De nadruk in dit eerste luik van de fantastische franchise lag meer op het bieden van een diepe RPG ervaring geven. Je kon je eigen party van vier personages samenstellen welke je elk een eigen naam kan geven, je kan dan uit zes verschillende klassen kiezen: white mage, black mage, red mage, thief, fighter (welke later warrior werd) en black belt ( welke later de monk werd). In totaal had je dus 30 mogelijke combinaties. Tijdens je gevecht tegen het kwaad vergaarde je natuurlijk ervaringspunten en Gil, welke je allebei nodig had om sterker te worden, nieuwe wapens en uitrusting en spells voor je tovenaars te kopen. Anders dan in latere titels in de serie was het maximum level 50 maar je kon je klassen later wel upgraden naar een sterkere vorm: white wizard, black wizard, red wizard, ninja, knight en master. Dit was de eerste maal dat je deze optie in een spel kreeg en slechts één van de inovaties die de serie nog aan het genre zou introduceren.

nog enkele ruwe randjes

Mechanisch deed deze game ook enkele zaken anders dan de rest. Zo was het de eerste maal dat je je eigen party tijdens gevechten te zien kreeg. Ook had elke actie een eigen animatie en hoewel deze animaties er tegenwoordig maar flauw uitzien, waren ze fantastisch des tijds. Anders dan bijvoorbeeld Ultima en Dragons Quest nam je het ook niet tegen één monster per gevecht op. Je kon tot 9 monsters tegelijk uitkomen. Dit zorgde ervoor dat de moeilijkheidsgraad van dit spel ontzetten hoog kwam te liggen. Alsof dat niet erg genoeg was, kon je beurten verspillen. Als een vijand werd vernietigd terwijl je nog characters hadden die hem zouden aanvallen, verloor je die beurten gewoon. Je moest er dus voor zorgen dat je zorgvuldig te werk ging. Ook kon je tijdens je gevecht tegen het kwaad enkele voertuigen bemachtigen. Een kano, boot en een luchtschip. Het luchtschip liet je toe om de hele spelwereld rond te reizen zonder aangevallen te worden maar kon enkel op vlak terrein landen. De boot en kano konden wel eengevallen worden, maar als je de A-knop ingedrukt hield en enkele keren op de B-toets drukte kreeg je een mini-game waar je een beetje extra gil kon verdienen.

GameSnackBE-Final-Fantasy-Screenshot-01

Niet moeilijk te vinden

Hoewel het tegenwoordig niet zo gemakkelijk is om een fysieke kopie van de NES cartridge te bemachtigen, wil dit niet zeggen dat je dit pareltje moet aan jou voorbij laten gaan. dit eerste deel in de Final Fantasy saga werd namelijk naar tal van andere consoles geport en word nog steeds regelmatig opnieuw uitgegeven. Om eerlijk te zijn speel ik de NES versie zelf niet zo graag… Het is een pareltje, versta mij niet verkeerd, maar de tand des tijds is niet al te vriendelijk geweest voor dit spel. de grafics zien er erg gedateerd uit en het is allemaal iets te robuust en gebruiksonvriendelijk. Een versie die ik iedereen zou aanraden is de Wonderswan port. het is deze versie die je het vaakst terug ziet komen. Zo ook op Final Fantasy Origins voor de PSX, FF1 & FF2 voor Gamboy Advanced en de mobile versie, welke allemaal de Wonderswan port gebruiken. Natuurlijk werd dit spel ook uitgegeven op ve Virtual Console en Playstation Plus. Je hebt dus geen excuses om deze mijlpaal in de geschiedenis van gaming te missen.

En nu?

En zo eindigd het eerste deel van deze nieuwe artikel serie. Ik hoop dat jullie even veel plezier beleven aan het lezen ervan als ik aan het schrijven ervan. Natuurlijk zal het tweede deel zich concentreren op Final Fantasy 2 en ik ben van plan om in ieder geval elke spel in de hoofd serie eens onder de loep te nemen. Ook heb ik plannen om nog andere franchises aan bod te laten komen en indien er requests zijn wil ik die natuurlijk altijd in overweging nemen!

FF remaster

No more articles
Meer in Specials
Game Art, het beste van 2014

Sluiten