We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Welkom terug voor het tweede deel in deze terugblik op een serie die mij heel nauw aan het hart ligt, Final Fantasy was een onverwachts succes in japan en redde Square van de ondergang. De steeds maar stijgende verkoop van het eerste deel zorgde ervoor dat een 2de spel werd geplanned. Hironobu Sakaguchi, Yoshitaka Amano en Nobuo Uematsu hadden ook in dit ontwikkelingsproces dezelfde rol als in de voorgaande titel en een deel van het originele team zou hen helpen bij het creëeren van deze titel. De Japanse gamers zouden welgeteld 364 dagen moeten wachten tot 17 september 1988, wij daarentegen hebben geduld moeten uitoefenen tot 2003 om dit spel te kunnen ervaren.

Een onverwachtse opvolger

Aangezien men niet verwachte om ooit een vervolg te kunnen maken, gezien het mogelijke failissement van Square, was de verhaallijn van het eerste spel af. Dit gaf het team de mogelijkheid om te doen wat ze wilden voor het vervolg. Het verhaal begint met vier jongeren die op de vlucht zijn van de troepen van de koning van Palamecia die hun geboortedorp Finn hebben aangevallen en hun ouders hebben vermoord. Hoewel er deze maal geen voorspelling of legende is die hen tot uitverkorenen doopt zullen deze vier: een strijder, magiër, monnik en duistere ridder toch de epische queste moeten ondernemen die uiteindelijk het land zal redden. Anders dan bij het eerste deel heb je deze keer geen keuze uit verschillende classen. De characters hebben een vaste rol die hen werd toegekend en waar je gebruik van zal moeten maken.

Natuurlijke groei

Dit tweede deel in de Final Fantasy franchise zou ook de eerste en enige game zijn waar je geen ervaringspunten in verzameld. Gedaan met het opwarderen van je characters hun levels. In plaats daarvan verhoogde je de individuele attributen van je personages. Als je een vijand aanvalt zal je strenght verhogen, gebruik je magie dan verhoogt je intelligence, word je aangevallen dan verhogen je hitpoints enz… ook konden je personages ook beter worden met bepaalde type wapens waardoor ze meer schade met deze kunnen doen en veel accurater worden. De bedoeling van dit systeem was om een meer natuurlijke groei voor je perso nages te creëren. Helaas kon het systeem misbruikt worden om je personages onnatuurlijk snel op te waarderen. Zo kon een geduldig speler zijn eigen party aanvallen met magie of fysieke aanvallen om zijn attributen sneller te doen stijgen.

Enkele bekende gezichten

Ook had dit spel een andere manier om het verhaal te laten verlopen. Zo moet je in conversaties bepaalde woorden onthouden en deze in andere conversaties aanhalen om nieuwe delen van het verhaal vrij te spelen. Ook zouden enkele andere personages je in de strijd helpen zoals Mindu de magiër. Final Fantasy 2 was ook het eerste spel in de serie waar je Cid in ontmoet. Dit personage zou later in vele games terug komen. In dit spel is hij de kapitein van een luchtschip en je zal hem moeten weten te overtuigen om je genootschap een lif te geven wil je verder geraken in het spel. Er is nog een ander geliefd diertje dat je voor het eerst in dit spel zou ontmoeten: de Chocobo, dit beestje helpt je door als een vervoersmiddel te dienen, het grootste voordeel aan hen is dat je in geen gevechten kan terecht komen als je op zijn rug zit. ook werd het gevechtsscherm zelf ook aangepast. Waar er in het eerste spel nog scheidingsbalken zaten tussen het vijand scherm, het heldenscherm en het commando scherm, werd alles naar één scherm herleid zonder scheidingen.

Te innovatief?

De strijd die je voert in dit spel is echter niet enkel met overwinningen gevuld want je zou de dood van 6 personages meemaken alvorens de aftitelingen over het scherm naar beneden rollen. Een trend die in andere Final Fantasy games zou herhaald worden. Hoewel ze in dit spel een mindere diepe indruk nalaten als in enkele andere titels in de serie. Al bij al is dit een zeer leuk spel hoewel de experimentele veranderingen ten opzichte van zijn voorganger niet allemaal even geslaagd zijn. Het is een spel dat niet weet aan de vloek van de tweede game weet te ontsnappen net als Legend of Zelda 2 of Castlevania 2… Het spel is net iets te verschillend van zijn voorganger en fans weten dat blijkbaar niet altijd te waarderen.

Zeker eens uitproberen.

Zoals ik eerder al aanhaalde hebben gamers buiten Japan tot 2003 moeten wachten alvorens ze hun tanden in dit spel konden zetten. Dit dankzij de port naar onder andere de Playstation in de bundel Final Fantasy Origins welke Final Fantasy 1 & 2 bevat ( weliswaar de geupdate Wonderswan port ) en net als de eerste game in de franchise is ook dit spel zeer gemakkelijk te vinden gezien het al tal van keren werd heruitgebracht voor onder andere de Gameboy Advanced, Playstation, Nintendo DS en zelfs de PSP. Er is dus geen reden om deze klassieker aan je voorbij te laten gaan. Ik hoop jullie allemaal terug te zien voor het volgende deel in deze terugblik die nog verre van voorbij is.

No more articles
Meer in Specials
Gaming Origins: Final Fantasy 1

Sluiten