We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Onze industrie legt meer en meer de focus op downloadbare content (DLC) en seasonpasses. Games als Evolve gingen zelfs zo ver hun marketing voor de seasonpass op te starten nog voordat er gameplay van de main game te zien was! Of laat ons ook de “augment your pre-order” bullshit niet vergeten waarmee Square Enix op de proppen kwam voor Deus Ex Mankind Divided.

Maar wij bekennen ook schuld. Als gamers laten we ons te gemakkelijk verleiden door woorden als extra content, premium DLC en exclusive bonus. Pas achteraf beseffen we dat die exclusive bonus skin niet de extra kost van de Day One Premium Collector’s Edition waard was. De marketingmachine achter deze games speelt daar ook bewust op in en blaast de waarde van deze extra’s op buiten elke proportie. Over één type item dat je vaak in DLC vindt, willen we het vandaag hebben: multiplayer maps. Volgens ons horen die namelijk nooit thuis in betalende DLC, want voor de consument is het haast altijd een slechte investering!

CoD BLOPS 3

Beeld je even een online multiplayer game in. We nemen geen specifieke game in het vizier, maar de algemene opzet van lobbies en hoe DLC daarin geïntegreerd wordt, is doorgaans toch hetzelfde. Laat ons aannemen dat dit spel 8 standaard levels heeft die op de disc zaten en er 4 DLC pakketjes zullen komen met 2 maps elk. Laat ons ook veronderstellen dat er matchmaking is zoals in de meeste multiplayer games het geval is. Je kiest dus geen server of map, maar je klikt gewoon op find game en het spel doet de rest. Je wordt in een willekeurige lobby geplaatst met willekeurige andere spelers, op een willekeurige map en in een willekeurige game-mode. veronderstel ook even dat er in dit spel geen mogelijk is tot voten van een map. Diegene die de willekeurige matchmaking kiest, is de arena die gespeeld zal worden.

swb-seasonpass

Doorgaans geven uitgeverijen weinig info vrij over de verkoop van hun DLC en seasonpasses. Koopt slechts 20% van de spelers de DLC? Of misschien in een populair spel 75%? We hebben er het raden naar. Laat ons daarom er even van uit gaan dat globaal gezien 50% van de spelers de DLC koopt voor dit ingebeelde spel.

Jij kocht de DLC, maar elke andere speler die matchmaking aan je lobby toevoegt heeft dus een 50/50 kans dat hij of zij de DLC heeft. We spelen een 2v2 gamemode. In dat geval kunnen er zich 8 scenario’s voordien (zie hieronder). In situatie 1 heb jij de DLC en alle andere spelers niet. In situatie 2 hebben jij en je teammate de DLC, maar het andere team niet, enzovoort. Merk op dat in slechts in 1 van die 8 scenario’s de volledige lobby de DLC heeft. Enkel in die situatie kan er een DLC-map aan bod komen. We zeggen “kan” en niet “zal” want zoals gezegd is er in dit spel geen mogelijkheid om een map te kiezen. Dus ook dit is een kansberekening, immers slechts 2 van de 10 arena’s die op dit moment beschikbaar zijn, zijn DLC. De uiteindelijke kans dat je op een DLC map gaat spelen is daarom slechts 2,5% (1/8 x 2/10). Met andere woorden als je 200 games speelt, zullen slechts 5 daarvan op je nieuw aangeschafte €15 DLC zijn!scenario

Voor de wiskundigen onder ons: De formule om dit uit te rekenen is k = p(n-1)*y/z met…

  • k = de kans om op een DLC map te spelen (de onbekende die we zoeken)
  • p = de kans dat iemand de DLC wel of niet heeft, in dit voorbeeld de 50%
  • n = het aantal spelers in een lobby (hier 4). We trekken hier 1 af omdat je zelf de DLC hebt. Hierdoor ben jij zelf geen factor in deze kansberekening
  • y = het aantal DLC maps (hier 2)
  • z = het totaal aantal maps (hier 8+2 = 10)

Dit is een zéér sterk dalende functie! De kans om op een DLC map te spelen neemt drastisch af naarmate er meer spelers in een lobby nodig zijn. Is de game bijvoorbeeld 6v6 wordt het resultaat van deze formule 0,5(12-1)*2/10 = 0,01%! Je moet 10.000 games spelen om statistisch gezien één keer op een DLC map te spelen! Bij een 12v12 lobby zal je bijna 42 miljoen games moeten spelen om 1 keer een DLC map te zien! Je hebt betere kansen in het illegale gokcircuit!

kansgraph

Toch zijn developers zich hiervan bewust aan het worden en gelukkig zijn er, tenminste in de goeie games, achterliggende systemen die ervoor zorgen dat DLC iets vaker aan bod kan komen.

De meest voor de hand liggende is een aparte playlist maken. Alleen mensen met de nodige DLC kunnen er in en enkel de DLC-maps zitten in de rotatie, dus elke lobby heeft steeds 100% kans om een DLC map te krijgen. Helaas zijn deze playlists in veel games, in onze ervaring tenminste, slechts tijdelijk. Hierdoor val je vroeg of laat toch terug in deze kans-roulette. Bovendien verdelen ze de community weer over een extra playlist, wat zeker in kleinere community’s voor nieuwe problemen kan zorgen.

BF Hardline give us money

Matchmaking kan ook prioriteit geven aan bezitters van de DLC en eerder gamers samen zetten op basis van dat criterium. Dat gaat dan mogelijk wel ten koste van connectie-kwaliteit of skill-match waardoor je eerder laggy lobbies krijgt of games waarbij pro-spelers bij newbie’s terecht komen. Zelden een leuke ervaring voor geen van beide partijen.

Men kan ook checken of iedereen de DLC heeft en dan de parameters van de map-selectie veranderen om DLC-maps in dat geval voorrang te geven. De formule wordt dan k = p(n-1) , waardoor de kansen aanzienlijk stijgen. Al blijft zelfs in dat geval de kans op een DLC arena in een 12v12 lobby nog 1 op ruim 8.000.000.

Minder elegant is zoals Call of Duty World at War het aanpakte. Daar werd eerst de map gekozen en was dat toevallig een DLC map, werd iedereen die de juiste DLC niet bezat uit de lobby gekicked. Hierdoor krijg je halfvolle lobbies en gefrustreerde spelers. Gelukkig vond dit systeem voor zover wij weten nergens anders ingang en gebruikte ook Call of Duty het niet meer in latere games.

call-of-duty-world-at-war-5

Het systeem dat DOOM implementeert, vinden we ook goed gevonden. Je kan namelijk de DLC spelen vanaf de moment dat je party leader hem bezit waardoor, althans in theorie, er een veel grotere kans is om nieuwe maps tegen te komen in de matchmaking. Daarnaast is er ook nog een dedicated playlist. Voorlopig is er echter geen officiële bevestiging of dit blijvende maatregelen zijn.

Nog anders kan je met servers en lobbies werken die de speler zelf kan kiezen zoals in Battlefield. Maar dat heeft dan weer tot gevolg dat de community zal graviteren naar een handvol favoriete maps en de anderen, DLC of niet, ook niet gespeeld zullen worden.

overwatch

Tenslotte gaan we er hier van uit dat een game steeds een volle lobby nodig heeft om van start te gaan en dat is meestal niet het geval. Ook een 6v6 game kan met 4v4 starten. Je speelt dan al sneller de DLC, al zal het dan niet in een full game zijn. Ook niet ideaal dus.

De meest elegante oplossing is om arena’s niet als betalende DLC te releasen. Maak het gratis voor iedereen! Verdeel je communty niet in have and have not’s want iedereen is daar verliezer van. Het heeft wat jaren geduurd maar developers worden wakker en gelukkig zien we meer en meer games die hun maps gratis weggeven. Kijk maar naar Rainbow Six Siege en Rocket League bijvoorbeeld. Wij zijn van mening dat mede hierdoor de community voor deze games sterk blijft. In tegenstelling tot veel online games kunnen deze spellen zelfs trots zijn op een groeiende community!

rocket-league

Toch hebben we begrip dat gratis content niet altijd evident is. Tenslotte moeten de makers ervan ook betaald worden en wij misgunnen niemand hun boterhammetje met choco. We hebben dan ook begrip dat ze op andere manieren in onze portefeuille proberen te raken. Toch zijn we meer te vinden voor een systeem als bij Rocket League waarbij de maps gratis zijn, maar de wagentjes geld kosten, dan voor de micro-transacties die stilaan een plaag aan het worden zijn in onze geliefde hobby.

Wil dit zeggen dat je nooit of te nimmer nog DLC-maps moet kopen? Dat blijft natuurlijk voor iedereen een eigen keuze en zal veel afhangen van de type game, hoe vaak je de multiplayer speelt en wat je vrienden doen. Maar aangezien een seasonpass toch al gauw €50 kost, willen we jullie wel bewust maken van de kost en de waarde van zulke downloadbare content en waarom het al helemaal onverstandig is om blindelings te pre-orderen! Gamen is geen goedkope hobby, maar door bewuste keuzes te maken kan je er veel plezier aan beleven zonder dat je bankrekening in het rood moet!

PS: Wil je nog een voorbeeld van een doordachte uiteenzetting van de waarde van DLC? Check dan dit Polygon artikel eens.

No more articles
Meer in Featured, PC, PS4, Specials, Xbox Live, Xbox One
Star Ocean Integrity and Faithlessness Review

Sluiten